آموزش مدیریت

آموزش مدیریت

نکات آموزشی در حوزه مدیریت سازمان
آموزش مدیریت

آموزش مدیریت

نکات آموزشی در حوزه مدیریت سازمان

"حفاظت گفتار"، دکتر علی اصغر صفری فرد (PhD)

حفاظت گفتار به معنی رعایت اصول حفاظتی در بیان مطالب و خودداری از ذکر اسرار و اطلاعات و هرگونه اتفاقات و تفاسیر مربوط به آن‌ها در محاوره ها، محافل و مجامع است.

اسرار، جمع سِرّ است به معنی امر نهفته و پنهان مطلبی که دیگران نباید از آن آگاه گردند. اطلاعات، جمع اطلاع است به معنی علم و دانش و آگاهی با ارزش. اسرار و اطلاعات یعنی امور نهفته و پنهان با ارزش. رعایت اصول حفاظتی در بیان مطالب، یعنی این که انسان  مواظب صحبت کردنش باشد. اسرار و اطلاعات می توانند حداقل نقاط قوت و نقاط ضعف پرسنل و محل کار آن‌ها باشند.

پرگوئی، نداشتن ظرفیت نگه داری مطالب، کنجکاوی دیگران، عدم راز داری و مخلوط کردن آن با اعتماد به دیگران برخی از دلایل عدم رعایت حفاظت گفتار می‌باشند.

اصل عدم گزارش اتفاقات محیط کار به خانواده نباید فراموش شود. باید همه اتفاقات محیط کار را در محل کار جا گذاشت. خانه محل توجه و ارائه عواطف و مهربانی ها به افراد خانواده و بالعکس، دریافت توجه و محبت از آن‌ها است. در رابطه با مسائل سازمان، خانواده های ما مَحرم نیستند!

راز حکومتی بر مبنای نوع مسئولیت افراد در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد که افشای آن‌ها چه عمدی و چه سهوی ضربات مهلکی بر پیکره یک  مجموعه وارد می سازد. راز امانتی است نزد ما که باید از آن نگهبانی کامل کنیم. هر نوع اظهار نظر غیرمجاز اعم از شفاهی و کتبی درباره متون اطلاعات طبقه بندی شده، افشای اداری راز تلقی می شود و باید نسبت به آن حساسیت ویژه‌ای داشت. هرگونه اطلاعات درون سازمانی که دانستن آن برای عموم جایز نیست، دارای ارزش است  و نمی بایست فاش گردد.ضعف افراد اصلی‌ترین عامل افشای راز است.

همواره چنین نیست که اگر مطلبی را بدانیم از این که آن را ندانیم، بهتر باشد، بلکه همواره ما مطالبی را افشا می‌کنیم که می‌دانیم. عده‌ای در پی کسب اخبار و اطلاعاتی هستند که به هیچ عنوان به آنان مربوط نمی‌شود. این گونه افراد اصرار زیاد نسبت به کسب اطلاعات و اخبار دارند تا در مجالس و محافل نقل کنند که سبب بهره برداری افراد غیر خواهد شد.

هرگز نیازمندی‏های شخصی خود را نزد افراد غیرمطمئن بازگو نکنید. بازگو کردن نیازهای شخصی نزد دیگران ارائه نقطه ضعفی از سوی شما است که غریبه‌ها می‏توانند از این نقطه ضعف سوءاستفاده کرده شما را مدیون خود نموده تا در مواقع نیاز از شما بهره‌کشی نمایند.

رایج بودن تبادل اطلاعات به صورت غیر مکتوب و به طور مشخص از طریق ساده‌ترین ابزار ارتباطی یعنی تلفن، زمینۀ مناسبی برای سوء استفاده دشمن از این موقعیت را پدید آورده است. از مؤثرترین و ضروری‌ترین اقدامات لازم الاجرا برای ناکام گذاشتن سوء استفاده کنندگان، ترویج ارتباطات اداری مکتوب (در زمینۀ موضوعات حسّاس و مطالب دارای طبقه بندی) و  ضابطه‌مند نمودن مکالمات (مواردی که از طریق تلفن قابل بیان می‌باشد) است.

حفاظت گفتار، یک مصونیت شخصی، خانوادگی و سازمانی و ملی ایجاد می‌کند. 

 


در باره " حفاظت گفتار" بیشتر بدانیم

همراه با دکتر علی اصغر صفری فرد (PhD)

نویسنده، مشاور و مدرّسِ

توسعه مهارت‌های مدیریتی

09122137144

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد