حفاظت گفتار به معنی رعایت اصول حفاظتی در بیان مطالب و خودداری از ذکر اسرار و اطلاعات و هرگونه اتفاقات و تفاسیر مربوط به آنها در محاوره ها، محافل و مجامع است.
اسرار، جمع سِرّ است به معنی امر نهفته و پنهان مطلبی که دیگران نباید از آن آگاه گردند. اطلاعات، جمع اطلاع است به معنی علم و دانش و آگاهی با ارزش. اسرار و اطلاعات یعنی امور نهفته و پنهان با ارزش. رعایت اصول حفاظتی در بیان مطالب، یعنی این که انسان مواظب صحبت کردنش باشد. اسرار و اطلاعات می توانند حداقل نقاط قوت و نقاط ضعف پرسنل و محل کار آنها باشند.
پرگوئی، نداشتن ظرفیت نگه داری مطالب، کنجکاوی دیگران، عدم راز داری و مخلوط کردن آن با اعتماد به دیگران برخی از دلایل عدم رعایت حفاظت گفتار میباشند.
اصل عدم گزارش اتفاقات محیط کار به خانواده نباید فراموش شود. باید همه اتفاقات محیط کار را در محل کار جا گذاشت. خانه محل توجه و ارائه عواطف و مهربانی ها به افراد خانواده و بالعکس، دریافت توجه و محبت از آنها است. در رابطه با مسائل سازمان، خانواده های ما مَحرم نیستند!
راز حکومتی بر مبنای نوع مسئولیت افراد در اختیار آنها قرار میگیرد که افشای آنها چه عمدی و چه سهوی ضربات مهلکی بر پیکره یک مجموعه وارد می سازد. راز امانتی است نزد ما که باید از آن نگهبانی کامل کنیم. هر نوع اظهار نظر غیرمجاز اعم از شفاهی و کتبی درباره متون اطلاعات طبقه بندی شده، افشای اداری راز تلقی می شود و باید نسبت به آن حساسیت ویژهای داشت. هرگونه اطلاعات درون سازمانی که دانستن آن برای عموم جایز نیست، دارای ارزش است و نمی بایست فاش گردد.ضعف افراد اصلیترین عامل افشای راز است.
همواره چنین نیست که اگر مطلبی را بدانیم از این که آن را ندانیم، بهتر باشد، بلکه همواره ما مطالبی را افشا میکنیم که میدانیم. عدهای در پی کسب اخبار و اطلاعاتی هستند که به هیچ عنوان به آنان مربوط نمیشود. این گونه افراد اصرار زیاد نسبت به کسب اطلاعات و اخبار دارند تا در مجالس و محافل نقل کنند که سبب بهره برداری افراد غیر خواهد شد.
هرگز نیازمندیهای شخصی خود را نزد افراد غیرمطمئن بازگو نکنید. بازگو کردن نیازهای شخصی نزد دیگران ارائه نقطه ضعفی از سوی شما است که غریبهها میتوانند از این نقطه ضعف سوءاستفاده کرده شما را مدیون خود نموده تا در مواقع نیاز از شما بهرهکشی نمایند.
رایج بودن تبادل اطلاعات به صورت غیر مکتوب و به طور مشخص از طریق سادهترین ابزار ارتباطی یعنی تلفن، زمینۀ مناسبی برای سوء استفاده دشمن از این موقعیت را پدید آورده است. از مؤثرترین و ضروریترین اقدامات لازم الاجرا برای ناکام گذاشتن سوء استفاده کنندگان، ترویج ارتباطات اداری مکتوب (در زمینۀ موضوعات حسّاس و مطالب دارای طبقه بندی) و ضابطهمند نمودن مکالمات (مواردی که از طریق تلفن قابل بیان میباشد) است.
حفاظت گفتار، یک مصونیت شخصی، خانوادگی و سازمانی و ملی ایجاد میکند.
در باره " حفاظت گفتار" بیشتر بدانیم
همراه با دکتر علی اصغر صفری فرد (PhD)
نویسنده، مشاور و مدرّسِ
09122137144
اطلاعات در سازمانها، مؤسساتِ پیشرفته و جوامع علمی، شاهرگ حیاتی محسوب میگردد. هر که اطلاعات بیشتر و مهمتری داشته باشد، در صحنه جهانی میتواند نقش مهمتری ایفا کند. در عصر کنونی انجام هر اقدامی بدون داشتن اطلاعات، مانند گام برداشتن در مسیری ناشناخته و تاریک است. تصمیمگیری، مدیریت و در مجموع زندگیکردن بدون داشتن اطلاعات بسیار مشکل و پر خطا خواهد بود. بنابراین، عنایت داشتن به نقش اطلاعات در جامعه امروزی، توجه کردن به یک امر زیربنایی است.
اسناد و مدارک محصولِ اندیشهها، فعالیتها و تجربیات گرانبهایی است که در تعالی اهداف سازمانها نقش مهمی دارند.بهعبارت دیگر اسناد و مدارک یکی از ابزارهای مهم مدیریت در تهیۀ برنامهها و تصمیمگیریها محسوب میشوند.
برخی از اسناد حاوی اطلاعاتی است که افشای آنها ضربات جبران ناپذیری به منافع ملی، کشور یا ارکان وزارتخانه، شرکت یا سازمان وارد می کند. به این دلیل، نگهداری و بهرهبرداری بهینه از اسناد و مدارک، مستلزمِ استقرار یک نظام صحیح و اصولی درامر حفاظت از اسناد و مدارک و اجرای دقیق آن از سوی کارکنان میباشد.
با رشد تکنولوژی و افزایش حساسیت سازمانها کمکم بحث داراییهای علمی و ناملموس به فرهنگ سازمانها راه پیدا کرد. حالا دیگر صِرف داشتن دانشمندان یا محققان خبره، عامل موفقیت سازمانها نبوده، استفاده ساختار یافته از دانش آنها در سازمان و حفظ و اشتراکگذاری آن با سایر کارکنان به منظور افزایش آگاهی و در نتیجه افزایش بهرهوری در سازمان اهمیت دارد.
کلیه اقدامات، تدابیر، روشها و ابزارهایی است که به منظور حفظ و نگهداری اسناد و مدارک در مقابل خطرات تهدیدکننده طبیعی و غیر طبیعی (از قبیل جاسوسی، خراب کاری، سرقت، انتشار، بیدقتی و...) و دسترسیهای افراد غیرمجاز به آنها صورت میگیرد، حفاظت اسناد نامیده میگردد.
اسناد طبقهبندی شده، اسنادی هستند که محتوی آنها ارزش حفاظتی داشته و برحسب اهمیتی که برای نظام اداری دارند، با درجات مختلف از همه متمایز شده و اطلاع از مفاد آن برای همه مجاز نمیباشد و فقط افراد خاصی در سازمان میتوانند از موضوع آن آگاهی پیدا کنند.
اسناد و مدارک طبقهبندی شده هر کشور جزء داراییهای با ارزش آن محسوب شده، وحفاظت از آنها برمبنای دلایل عقلی و قانونی اجتناب ناپذیر است زیرا افشای آنها و دسترسی افراد غیرمجاز بهویژه دشمنان، رقبا وکسانی که به هردلیلی به دنبال سوءاستفاده از آن اسناد واطلاعات میباشند ضربات جبران ناپذیری براساس منافع ملی، منافع سازمان یا منافع یک شرکت وارد می کند.
انواع تهدیدات علیه اسناد طبقهبندی شده متعدد هستند از آنجمله: انتشار غیرمجاز، آتشسوزی، سرقت، پوسیدگی، جعل،تخریب، سوء استفاده، خوردگی توسط حشرات، عدم آگاهی به اصول حفاظتی، جاسوسی و دستبرد عوامل بیگانه داخلی و خارجی، دسترسی به سند در مواقع بروز حوادث، دسترسی به سند از طریق ورود پنهانی، دسترسی به سند به علت بیتوجهی، بیدقتی و سهلانگاری، تکثیر غیرمجاز، تکثیر بی رویه و خارج از کنترل، عدم کنترل و نظارت بر خروج اسناد، عدم کنترل و نظارت بر ورود وخروج افراد، دسترسی افراد غیرمجاز، تداخل اسناد طبقهبندی شده با اسناد عادی، عدم استفاده از شکل و جنس مناسب برای اوراق و پوشه ها، خواندن اسناد طبقهبندی شده از طریق تلفن، بی سیم و ارسال از طریق نمابر، تعدّد و پراکندگی مکان بایگانی اسناد طبقهبندی شده، عدم وجود سیستم مکانیزه برای پشتیبانی اسناد، عدم برگشماری و امکان جابجایی، کاهش یا افزایش اسناد.
شرایط دسترسی به اطلاعات طبقهبندی شده شامل این موارد است: نیاز به دانستن، لزوم آگاهی از اطلاعات و اسناد به منظور اجرای وظایف محوّله به نحوی که انجام وظیفه بدون آگاهی از آن اطلاعات مقدور نباشد، تعیین صلاحیت توسط مقامات مسئول، آشنایی با مقررات حفاظتی اسناد.
در باره " حفاظت اسناد" بیشتر بدانیم
همراه با دکتر علی اصغر صفری فرد (PhD)
نویسنده، مشاور و مدرّسِ
09122137144
اخلاق، جمع خُلْق و به معنای نیرو، خوی، طبیعت و سرشت باطنی انسان است که تنها با دیده بصیرت و غیرظاهر قابل درک میباشد، در مقابل خَلق (شکل و صورت محسوس و قابل درک با چشم ظاهر – صورت ظاهری انسان).
علم اخلاق، علمیاست که صفات نفسانی خوب و بد و اعمال و رفتار اختیاری متناسب با آنها را معرفی میکند و شیوه تحصیل صفات نفسانی خوب و انجام اعمال پسندیده و دوری از صفات نفسانی بد و اعمال ناپسند را نشان میدهد.
اخلاق، تعدیل کنندة خواستههای انسان است و از افراط و تفریط جلوگیری میکند، تربیت کننده و پرورش دهندة بعد معنوی انسان است، ضامن اجرای قوانین است، موجب موفقیت فردی، جمعی، شغلی و حرفهای ما است.
اخلاق حرفهای، مجموعهای از قوانین است که در وهله اول از ماهیت حرفه و شغل به دست میآید. اخلاق حرفهای، مدیریت رفتار وکردار آدمی هنگام انجامدادن کارهای حرفهای است.
اخلاق حرفهای، مجموعهای از کنشها و واکنشهای اخلاقی پذیرفته شده که از سوی سازمانها و مجامع حرفهای مقرر میشود تا مطلوب ترین روابط اجتماعی ممکن را برای اعضای خود در اجرای وظایف حرفهای فراهم آورد. اخلاق حرفهای، نوعی تعهد اخلاقی و وجدان کاری نسبت به هر نوع کار، وظیفه و مسئولیت است.
اخلاق حرفهای به ما میگوید که یک سازمان، شرکت، بنگاه یا هر واحدی را که در نظر بگیرید، چه تعهدات اخلاقی دارد. اخلاق فردی، مسئولیتپذیری فرد است در برابر رفتار فردی خود، صِرفا به منزله یک فرد انسانی و اخلاق حرفهای، مسئولیتپذیری یک فرد است در برابر رفتار حرفهای و شغلی فرد به منزله صاحب یک حرفه یا پست سازمانی.
امانتداری، مسئولیتپذیری، درستکاری، رعایت انصاف و بهرهوری مبانی اخلاق حرفهای هستند.
امروزه اخلاق حرفهای نقش راهبردی در کار دارد، لذا متخصصان علم مدیریت، اصول اخلاقی شایسته در سازمان را از پیش شرطهای مدیریت صحیح دانستهاند.
اخلاقی کردن هدفهای سازمان، اشاعه ارزشها و مسائل اخلاقی در سازمان، اخلاقورزی در زندگی شخصی، اهمیت دادن به اخلاق حرفهای در شغل، ارزشیابی عملکردهای اخلاقی کارکنان، برخورد عقلانی و روشمند در مواجهه با مشکلات اخلاقیِ پیشآمده در سازمان و اقدام برای برطرف کردن آنها، عنایت خاص به آموزش اخلاق حرفهای، تهیه و تدوین منشور اخلاقی مربوط به سازمان با مشارکت همه اعضای سازمان از وظایف مدیران در اخلاقی کردن سازمان میباشند.
اصل طلایی اخلاق: با دیگران آنگونه رفتار کن که دوست داری با تو همانگونه برخورد کنند، حضرت امیر (ع).
برگرفته از دوره آموزشی "اخلاق حرفهای مدیران"
دوره آموزشی "اخلاق حرفهای مدیران"
نویسنده، مشاور و مدرّسِ
09122137144